بیوگرافی پارک چان ووک ، آقای انتقام سینمای کره

پارک چان ووک : زادهٔ ۲۳ اوت ۱۹۶۳ در سئول کره جنوبی

بیوگرافی پارک چان ووک ، آقای انتقام سینمای کرهچان- ووک پارک با نام مستعار «آقای انتقام» متولد ۲۳ آگوست ۱۹۶۳ در سئول و بزرگ شدۀ سئول است. او فلسفه را در دانشگاه سوگانگ آموخت. جایی که اولین کلوپ سینمایی را با عنوان «انجمن سینمایی سوگانگ» راه اندازی کرد و تعدادی مقاله در باب سینمای معاصر نوشت. او در ابتدا قصد داشت منتقد هنری شود ولی پس از تماشای فیلم «سرگیجه» هیچکاک تصمیم به فیلمسازی گرفت.

بعد از فارغ التحصیل شدن مقاله های سینمایی برای مجلات نوشت و به عنوان دستیار کارگردان فیلم هایی مثل kkamdong به کارگردانی یو یونگ جین و «نقاشی با آبرنگ در روز بارانی» به کارگردانی کاوک جا یونگ همکاری کرد. اولین ساخته سینمایی اش «ماه چیست؟… رویای خورشید» در سال ۱۹۹۲ و پنج سال بعد دومین فیلمش با نام «سه گانه» هستند که هیچ کدام فیلم های موفقی نبودند. بنابراین او روی به نقد فیلم آورد.

در سال ۲۰۰۰ پارک با ساختن joint security area که هم در گیشه موفق بود و هم منتقدان را راضی کرد، عنوان پرمخاطب ترین فیلم کره را در آن سال به خود اختصاص داد. کسب موفقیت این فیلم باعث شد تا فیلم دوم را مستقل تر بسازد، فیلم «همدردی با آقای انتقام» نتیجه آزادی خلاق او است.

بعد از برنده شدن جایزه ویژه هیات داوران در جشنواره فیلم کن ۲۰۰۴ برای فیلم «پسر پیر»، روزنامه نگاری از او پرسید: چرا موضوع انتقام در فیلم هایش تکرار می شود؟ پارک پاسخ داد که تصمیم داشته سه فیلم پشت سر هم با موضوع اصلی انتقام بسازد. فیلم هایی در باره پوچی انتقام و اینکه انتقام چگونه می تواند باعث به وجود آمدن ویرانی در زندگی تمام کسانی شود که به آن آلوده شده اند. سه گانه انتقام شامل «همدردی با آقای انتقام»، «پسر پیر» و «همدردی با بانوی انتقام» است که در ابتدا قرار نبود سه فیلم پشت سر هم شوند. فیلم «همدردی با بانوی انتقام» با نام مختصر شده «خانم» انتقام در سال ۲۰۰۶ توسط Tartan Films پخش شد.

بیوگرافی پارک چان ووک ، آقای انتقام سینمای کرهبا وجود خشونت زیاد در فیلم هایش؛ پارک به عنوان یکی از محبوب ترین فیلمسازان کره ای مورد توجه است و فیلم هایش تابه حال بیش از سه میلیون بیننده داشته است. این امر باعث شده که نام پارک به عنوان کارگردان سه فیلم از سی فیلم برتر سینمای کره ثبت شود. (به ترتیب نهمین، نوزدهمین و بیست و ششمین فیلم طبق آمار ژانویه ۲۰۰۷).

پارک علاوه بر کارگردانی و فیلمنامه نویسی به عنوان منتقد مقاله های چاپ شده زیادی دارد که هنوز به زبان انگلیسی ترجمه نشده اند. کارگردان مشهور آمریکایی کوئنتین تارانتینو یکی از طرفداران پارک است. او به عنوان یکی از داوران جشنواره فیلم کن ۲۰۰۴ شخصا تلاش زیادی برای برنده شدن جایزه نخل طلا برای «پسر پیر» کرد. جایزه ای که در نهایت به فیلم «فارنهایت ۱۱/ ۹» مایکل مور رسید. اما فیلم «پسر پیر» موفق به دریافت جایزه هیات داوران شد به عنوان دومی جایزه ارزشمند جشنواره شد.

تارانتینو همچنین فیلم joint security area را به عنوان یکی از ۲۰ فیلم برتری که از سال ۱۹۹۲ ساخته شده اند، معرفی کرد. همچنین پارک در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از اعضای رسمی هیات داوران در شصت و سومین جشنواره ونیز بخش فیلم های بین المللی حضور داشت. در فوریه سال ۲۰۰۷، پارک در پنجاه و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم برلین برنده جایزه آلفرد باور شد.

پارک برنده جایزه های متعددی شده است؛ از جمله:

بیوگرافی پارک چان ووک ، آقای انتقام سینمای کرهجایزه لوتوس برای بهترین فیلم، جایزه ویژه هیات داوران برای کارگردانان جدید، جایزه بهترین فیلم خارجی برای joint security area/ بهترین فیلم آسیایی، جایزه ویژه هیات داوران بهترین فیلم برای همدردی با آقای انتقام /جایزه grand prix، جایزه بهترین کارگردانی، جایزه بینندگان، جایزه بهترین فیلم برای پسر پیر.

سینمای پارک چان ووک

اگر به کارنامه پارک چان ووک نگاهی دوباره بیندازیم، خواهیم دید او از سال ۲۰۰۲ با ساخت فیلم «هم دردی با آقای انتقام» پا به عرصه هنرمندان خلاق می گذارد. در این فیلم شاهد یک سمفونی درباره مقوله انتقام هستیم. آن هم با زبان سینمای کره و با شیوه های بدیعی در فیلم سازی که بعدا به سبک پارک چان ووک تبدیل می شوند. سبک خاص او و تاکید بر زبان سینمای کره، یا به عبارتی دیگر، سینمایی که به خوبی موقعیت جغرافیایی و خاستگاه و فرهنگ خود را می شناسد، شاخصه های «هم دردی با آقای انتقام» را می شناسد، شاخصه های «هم دردی با آقای انتقام» هستند که به خوبی و با توانی دوچندان، یک سال بعد در فیلم بعدی او یعنی «هم کلاسی قدیمی» (Oldboy) متبلور می شوند.

اسطوره انتقام در این فیلم بلایی به سر انسان ها می آورد که می توان آن را تلفیقی از اساطیر اودیپ، مکبث، هملت و همه داستان هایی که تم انتقام در آن ها موج می زند دانست. یک داستان بی اشکال که به بهترین شیوه تبدیل به یک فیلم پرقدرت شده است.

دو سال بعد از این فیلم پرسروصدا پارک چان ووک سومین فیلم از سه گانه انتقام را می سازد. «هم دردی با خانم انتقام» نیز هم چون فیلم اول و دوم درباره انتقام است و آن نیز با ساختاری نامتعارف روایت گر داستان زنی است که به وحشیانه ترین شکل ممکن دست به انتقام گیری می زند و فیلم ساز آن چنان در این فیلم توانمند عمل می بیوگرافی پارک چان ووک ، آقای انتقام سینمای کرهکند که هر مخاطبی را با اعمال شنیع زن انتقام جو همدرد و همراه می سازد.

پارک چان ووک پس از سه گانه انتقام از نظر کارگردانی و تکنیک به قدرت بالایی رسیده است، اما در ساخت فیلم های ماندگار دچار افول پرسرعت و سقوط آزاد می شود. فیلم «من یک سایبورگ هستم، ولی مهم نیست» تبدیل به یک فیلم کاملا بی معنی و لوس و پرمدعا می شود که هیچ پلان و سکانس آن، هیچ دیالوگ و جمله ای از آن یا به دیگر سخن، شات به شات آن بی معنی است و گویی کارگردان تنها هرچه را در ذهنش نقش بسته، بدون وجود هیچ گونه ارتباط معنایی و بدون داشتن هیچ هدفی کنار هم به تصویر کشیده است.

جالب این که فیلم بی سروته و بی فایده «من یک سایبورگ…» باز هم قابل تحمل تر از «عطش» است که می توان آن را یک مزخرف به تمام معنا درباره یک زن و مرد خون آشام دانست که نه هیچ معنایی دارد و نه هیچ جذابیت بصری یا روایی داشته که بتواند تنها یک جنبه سرگرمی برای مخاطب داشته باشد.

این سقوط آزاد در فیلم سازی سه چهار سالی جلوی ساخت فیلم بلند توسط پارک چان ووک را گرفت تا این که هالیوود دام خود را برای او پهن کرده و با فیلم «استوکر» تیر خلاصی بر پایان ناامیدکننده ۱۰ ساله نخست کارگردانی او محسوب شود. ۱۰ سالی است که با سه گانه انتقام آغاز شد و با سه فیلم بسیار ضعیف پایان یافت.

فیلم «استوکر» آخرین ساخته پارک چان ووک یک فیلم انگلیسی- آمریکایی است که با حضور بازیگران مشهور هالیوود ساخته شده و در ژانر رازآلود و اندکی وحشت زا در نگاه اول فیلم خوبی به نظر می رسد، به خصوص که کارگردان دیوانه ای مثل پارک چان ووک برای چنین ژانر پرالتهابی ایده های بکری می تواند داشته باشد.

فیلم شناسی
بیوگرافی پارک چان ووک ، آقای انتقام سینمای کره

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منابع : lilmedia-1.com –  coca.ir

ویرایش و نشر : ایران ادیب

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *